آموزش کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری

آموزش کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری

آموزش کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری

آموزش کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری

بررسی وضعیت امنیتی سرور بصورت رایگان

در هنگام راه اندازی شبکه و قرار دادن سرور های مورد نیاز در آن شبکه، یکی از مسائل مطرح حصول اطمینان از وضعیت امنیتی سرورها می باشد که این وضعیت وابسته به ساختار شبکه و همچنین ساختار سرور است. باید توجه داشت که وضعیت امنیتی یک سرور متناسب با سیستم عامل و بسته های نصب شده بر روی آن می باشد. به منظور آگاهی از وضعیت امنیتی سرور و دریافت گزارش امنیتی سرور مورد نظر می توان از وب سایت https://freescan3.qualys.com استفاده نمود که با ارائه سرویس بررسی وضعیت امنیتی بصورت Online موارد امنیتی و شکاف های احتمالی سرور بررسی شده و در نهایت نتایج بررسی های انجام شده بصورت گزارش در اختیار قرار داده می شود.شاید مهمترین ویژگی این برنامه را بتوان رایگان بودن و قابلیت دسترسی گسترده ی آن (با توجه به Online بودن بررسی) ذکر نمود.

همچنین در وب سایت شرکت Qualys  امکان استفاده از نرم افزارهای دیگر این شرکت بصورت Online و دانلود بعضی از آنها در حالت Trial وجود دارد. لازم به ذکر است زمینه کاری اصلی این شرکت در حوضه ی نرم افزارهای امنیتی شبکه می باشد.

چه طول کلیدی در رمزنگاری مناسب است؟

شکستن کلیدهای رمزنگاری

امنیت هر الگوریتم مستقیماً به پیچیده بودن اصولی مربوط است که الگوریتم بر اساس آن بنا شده است.

امنیت رمزنگاری بر اساس پنهان ماندن کلید است نه الگوریتم مورد استفاده. در حقیقت، با فرض اینکه که الگوریتم از قدرت کافی برخوردار است (یعنی که ضعف شناخته‌شده‌ای که بتوان برای نفوذ به الگوریتم استفاده کرد، وجود نداشته باشد) تنها روش درک متن اصلی برای یک استراق سمع کننده، کشف کلید است.

ادامه مطلب ...

مقدمه ای بر IPSec

IP Security یا IPSec رشته ای از پروتکلهاست که برای ایجاد VPN مورد استفاده قرار می گیرند. مطابق با تعریف IETF (Internet Engineering Task Force) پروتکل IPSec به این شکل تعریف می شود:
یک پروتکل امنیتی در لایه شبکه تولید خواهد شد تا خدمات امنیتی رمزنگاری را تامین کند. خدماتی که به صورت منعطفی به پشتیبانی ترکیبی از تایید هویت ، جامعیت ، کنترل دسترسی و محرمانگی بپردازد.

ادامه مطلب ...

۱۰ کاری‌که هنگام بوت نشدن ویندوز باید انجام داد

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی صبح اول وقت کامپیوترتان را روشن می‌کنید، می‌بینید ویندوزتان بوت‌ نمی‌شود. در این زمان احساسی که به آدم دست می‌اید شبیه زمانی است که آدم اشتباهی سوار اتوبوس شده باشد و بعد از رسیدن به مقصد متوجه قضیه شده باشد! (تصورش را بکنید!)

در این هنگام بهتر است که ابتدا کمی کنترل خود را حفظ کنید و بعد ببینید که چه‌کاری باید بکنید. در زیر به بررسی ۱۰ کاری که می‌توان انجام داد می‌پردازیم، امیدوارم که مفید باشد.

ادامه مطلب ...

فناوری هایی که فردا می آیند

شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات این روزها می کوشند با سوار شدن بر قطار آمال و آرزوهای کاربران، هر آنچه که مردم در ذهن خود می پرورانند را به حقیقت نزدیک کنند تا با پاسخگویی به نیازها و خواسته های کاربران، همواره یک قدم از آنها جلوتر باشند و پیش از آنکه احساس نیاز برای یک کالا به وجود آید آن کالا را تولید کنند. اما در این جریان، برخی شرکت ها دو قدم از کاربران جلوتر هستند و به عبارت دیگر، با پیش بینی های درست قبل از آنکه کاربران به فکر تولید یک فناوری جدید بیفتند، آن را تولید می کنند تا از این طریق برای آینده خود در بازارهای جهانی برنامه ریزی های دقیق داشته باشند.

ادامه مطلب ...

Seagate اولین هارد دیسک ۲TB SATA 3.0 خود را معرفی کرد

از تاریخ عرضه تکنولوژی SATA II مدت زمان زیادی می گذرد و با پیشرفت اکثر تکنولوژی های کامپیوتری نیاز به بروز رسانی این تکنولوژی ذخیره سازی بیش از پیش احساس می شود. هرچند که نباید فراموش کرد تغییر و بهبود تکنولوژی SATA به دلیل فراگیری، اهمیت و وابسته بودن آن به چند تکنولوژی دیگر از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و در واقع برای پیاده سازی هر تغییری باید هارد دیسک ها، کنترلر های مادربرد، سیستم عامل و بسیاری از موارد دیگر بطور همزمان بروز و آماده شوند. در هر صورت نسل جدید تکنولوژی SATA یعنی SATA III یا همان SATA 6Gb/s که مراحل تحقیقاتی آن در اوایل سال ۲۰۰۸ به اتمام رسید اکنون آماده تولید انبوه گشته است و تا دو سال آینده بطور کامل در اختیار عموم کاربران قرار خواهد گرفت. در همین راستا اشاره به اتفاق مهمی که در طی هفته گذشته رخ داد خالی از لطف نیست، هفته گذشته کمپانی Seagate بزرگترین تولید کننده هارد دیسک در جهان از جدیدترین محصول تولیدی خود با نام Barracuda XT 2TB که از تکنولوژی جدید SATA 6Gb/s پشتیبانی می کند رو نمایی کرد. این دیسک که مجهز به چهار Platter 500GB (دو TeraByte فضای ذخیره سازی) است با سرعت دوران ۷۲۰۰ دور در دقیقه و بهره گیری از ۶۴MB Cache سرعت انتقال حداکثر ۱۳۸MB اطلاعات در ثانیه را فراهم می آورد. این محصول بطور کامل با دو درگاه SATA 3Gb/s و SATA 1.5Gb/s ادغام پذیر بوده و با قیمت ۲۹۹$ در بازار جهانی به فروش خواهد رسید خاطر نشان می شود طول عمر تقریبی این هارد در شرایط مناسب ۷۵۰٫۰۰۰ ساعت یعنی چیزی در حدود ۸۵ سال کار مداوم تخمین زده شده است.