آموزش کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری

آموزش کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری

آموزش کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری

آموزش کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری

نحوه کار سرویس Dhcp در ویندوز سرور

اکثر کاربران اینترنت با واژه IP آشنایی دارند.IP یک عدد 32 بیتی است که به صورت ۸ بیت ۸ بیت با یک نقطه از یکدیگر مجزا میشوند و هر یک از آنها معرف یک کامپیوتر در اینترنت است. به عبارت دیگر آدرس هر کامپیوتر در اینترنت با IP مشخص میشود. آیا تا به حال از خود سئوال کرده اید که فرایند تعیین IP برای سیستم شما در یک شبکه یا اینترنت چیست؟

 


 

DHCP و نحوه کار آنDHCP Service :

DHCP مخفف عبارت Dynamic Host Configuration Protocol است که با نصب این سرویس بر روی یک Server میتوانیم در ان یک Range IP تعریف نموده و از ان بخواهیم تا به Client هایی که IP انها به صورت اتوماتیک تنظیم شده است IP اختصاص دهد.(تمامی کاربران اینترنت به صورت اتوماتیک IP دریافت میکنند.)

چگونگی کارکرد یک DHCP:
زمانیکه یک کاربر کامپیوتر خود را راه اندازی  می کند سیستم عامل آن بعد از بالا آمدن در خواستIP  میکند. بعد از آن 4 مرحله انجام میگیرد:

1-DHCP Discover
در این مرحله Client درخواست خود را جهت دریافتIP در شبکه Broadcast میکند. به آدرس 255.255.255.255 ارسال میکند و IP خود او نیز 0.0.0.0 در نظر میگیرد.

2-DHCP Offerدر این مرحله تمام DHCP Server هائیکه Broadcast انجام شده در مرحله اول را دریافت میکنند از Range IP تعریف شده بر روی خود یک IP  انتخاب نموده و به همراه مدت زمانی که قرار است آنIP  را در اختیار Client قرار دهد و آنرا به شکل زیر ارسال میکند.

 

Source IP=IP of DHCP Server
Destination MAC Address=Client Destination IP=255.255.255.255

3-DHCP Request
Client درخواست کننده پس از دریافت DHCP Offer ها اولین DHCP Offer را انتخاب نموده و آنرا توسط یک Packet در شبکه Broadcast میکند و در آن Packet  آدرسDHCP Server که Offer او قبول شده است مشخص مینماید.چگونگی کارکرد یک DHCP

4- DHCP Ack,DHCP Nack
پس از آنکه Client به DHCP Server که Offer اوقبول شده DHCP Request را فرستاد در صورتیکه هنوز IP  که Offer شده در Range او وجود داشته باشد و توسط Admin حذف نشده باشد DHCP Server تایید خود را مبنی بر اختصاص IP به Client اعلام میکند. ولی اگر IP توسط Admin از Range مربوطه حذف شده باشد DHCP به Client درخواست کننده پیغامDHCP Nack را ارسال میکند و Client مجبور میشود که تمام مراحل را دوباره طی کند.


اگر DHCP در شبکه موجود نباشد:
Client  پس از ارسال DHCP Discover یک ثانیه منتظر جواب می ایستد اگر جوابی دریافت نکرد 3بار دیگر به فاصله زمانی 9 و 13 و 16 ثانیه دوباره Broadcast میکند اگر باز هم جوابی نگرفت هر 5 دقیقه یک بار به کار خود ادامه میدهد.

(APIPA (Automatic Private IP Addressing :Client های 98 و 2000 اگر DHCP را پیدا نکنند به هر دلیلی به صورت اتوماتیک از رنج 169.254.x.y یک IP انتخاب میکنند. در ضمن قبل از استفاده از آن آنرا Broadcast میکنند تا احیانا Client دیگری در حال استفاده از آن IP  نباشد. با این حال هر 5 دقیقه یک بار به تلاش خود مبنی بر گرفتن IP  از DHCP ادامه میدهد.

دستور ipconfig:با استفاده از این دستور که در Command Prompt اجرا میشود میتوان تنظیمات IP را مشاهده کنیم.برای گرفتن IP  از DHCP  باید دستور IPCONFIG/RENEW را درCMD  وارد کنیم و برای ازاد کردن IP دستور IPCONFIG/RELEASE را در همان CMD وارد میکنیم.

IP reservation:
در صورت نیاز میتوان برای کامپیوتر ها و مخصوصا Network Printer ها IP رزرو نمود تا هر بار که آنها درخواست IP  نمودند آن IP های رزرو شده به آنها اختصاص داده شود برای این کار دانستنMAC Address کارت شبکه مورد نیاز است.

Lease Time:
به مدت زمانی که یک IP به یک Client  اختصاص داده میشود Lease Time میگویند که به صورت پیش فرض 8 روز است.

نظرات 2 + ارسال نظر
مهیار جمعه 1 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 10:56 ق.ظ http://mmc.blogsky.com

سلام
شما رو لینک کردم
خواستی من رو با نام
دانستنیهای جنسی لینک کن
ممنون

امینی دوشنبه 19 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 03:05 ب.ظ

سلام. ممنون از مطلب مفیدتون. من اینا رو تا آزمایشگاه شبکه ۲ سال پیش یاد گرفته بودم. ولی فراموشم شده بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد