آموزش کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری

آموزش کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری

آموزش کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری

آموزش کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری

DSLAM چیست؟

DSLAM مخفف Digital Subscriber Line Access Multiplexer
دستگاه فوق در مراکز ارائه دهنده سرویس DSL نصب و امکان ارائه خدمات مبتنی بر DSL را فراهم می نماید. DSLAM اتصالات مربوط به تعدادی از مشترکین را گرفته و آنها را به یک اتصال با ظرفیت بالا برای ارسال بر روی اینترنت تبدیل می نماید. دستگاههای DSLAM دارای انعطاف لازم در خصوص استفاده از خطوط DSL متفاوت ، پروتکل های متفاوت و مدولاسیون متفاوت ( Cap,DMT ) می باشند. در برخی از مدل های فوق امکان انجام عملیات خاصی نظیر اختصاص پویای آدرس های IP به مشترکین، نیز وجود دارد.
یکی از تفاوت های مهم بین ADSL و مودم های کابلی ، نحوه برخورد و رفتار DSLAM است . کاربران مودم های کابلی از یک شبکه بسته بصورت اشتراکی استفاده می نمایند. در چنین مواردیکه همزمان با افزایش تعداد کاربران ، کارآئی آنها تنزل پیدا خواهد کرد. ADSL برای هر یک از کاربران یک ارتباط اختصاصی ایجاد و آن را به DSLAM متصل می نماید. بدین ترتیب همزمان با افزایش کاربران ، کارآئی مربوطه تنزل پیدا نخواهد کرد. وضعیت فوق تا زمانیکه کاربران از تمام ظرفیت موجود خط ارتباطی با اینترنت استفاده نکرده باشند ، ادامه خواهد یافت . در صورت استفاده از تمام ظرفیت خط ارتباطی اینترنت ، مراکز ارائه دهنده سرویس DSL می توانند نسبت به ارتقاء خط ارتباطی اینترنت اقدام تا تمام مشترکین متصل شده به DSLAM دارای کارآئی مطلوب در زمینه استفاده از اینترنت گردند.

این دستگاه با برند های مختلف مانند زیمنس ،هواوی،زیسا ، کامترند که هم به صورت لایه 2 (بریج) و هم به صورت لایه 3 در بازار موجود میباشد.عموما ماژولار است ولی مدلهای غیر ماژولار هم وجود دارد.مدلهای ماژولار عموما از کارتهای پروسسور و پاور ،و کارت مشترکین (مثلا 24 پورت،48 پورت و یا 64 پورت) تشکیل یافته.معمولا پاور 48 ولت دارند و کارتهای مشترکین از یک مودم برد بر پایه اتصال G. ساخته شده است.و در حالت بدون تغییر CO تنظیم گردیده .با تنظیم یکسان Encapsulation در سمت مشترک و dslam و همچنین VPI و VCI یکسان لینک up میشود.
در adsl تا سرعت 2 مگابیت در ثانیه برای مشترک امکان دریافت وجود دارد و در ADSL2+ تا سرعت 8 مگابیت در ثانیه.DSLAM از ظرفیت سیمهای مسی مازاد بر حجم استفاده شده توسط بوق برای انتقال داده استفاده مینماید.
هر کارت مشترک بسته به تعداد پورت زوج سیم مسی توسط اینترفیسی که در این خصوص تعبیه شده دریافت مینماید.سر دیگر سیمها به یک ترمینال مخصوص متصل میشود.این ترمینال برای هر مشترک 2 زوج سیم را ترکیب کرده و یک زوج سیم تحویل میدهد.
1- زوج سیم که از DSLAM خارج میشود
2- زوج سیم بوق که از سالن دستگاه میآید.
این دو مسیر با یک جک اسپلیتر ترکیب میشود و دیتا و بوق توسط یک سیم به سمت مشترک ارسال میشود.مشترک با یک اسپلیتر سمت خود بوق را از دیتا جدا کرده و از سیستم استفاده مینماید.
نرم افزار DSLAM یا همان سیستم عامل در برندهای مختلف متفاوت میباشد و اصولا یک کنسول رابط مود گرافیکی نیز دارد.که امکاناتی جهت تنظیم دستگاه و پورتها برای کاربر دستگاه فراهم میکند.معمولا قابلیتهایی مانند کنترل پهنای باند برای هر پورت و گراف های مختلف را نیز دارا می باشد.
dslam در واقع دستگاههی است برای ارتباط مشترکین در حجم بالا و سرعت بالا از طریق سیم مسی به شبکه شما که در حالت لایه 3 کار روتینگ را نیز برای مشترکین انجام میدهد.با این قابلیت که مشترک هم بوق دارد و هم دیتا .

نظرات 2 + ارسال نظر
نیازمند سه‌شنبه 1 دی‌ماه سال 1388 ساعت 10:02 ق.ظ

سلام آقای نیکنامی
من ازتون میخوام منو راهنمایی و مشاوره کنین
من قراره یه پروژه تحویل بدم درباره ی شبکه ازتون میخوام منو در باره ی موضوع پروژه ام یاری کنین
نمیدونم درباره ی چی شبکه بحث کنم که به روز و جالب میشه
ممنون میشم

admin جمعه 16 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 01:23 ب.ظ http://www.7darajeh.com

سلام دوست عزیز
مطالب خوبی دارید
تبادل لینک میکنید؟
اگر مایل به تبادل لینک هستید ما رو با نام
آگهی و تبلیغات رایگان
و آدرس http://www.7darajeh.com
لینک کنید و از قسمت تماس با ما در این سایت اطلاع دهید تا ما هم شما رو لینک کنیم
(آدرس سایت و نامی که می خواهید با آن لینک شوید را حتما از طریق سایت "هفت درجه" برای ما ارسال نمایید)
همیشه شاد و پیروز باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد